Uddannelses Program For Introduktionsstilling I Neurologi

 

INTRODUKTION

Introduktionsstillingen i neurologi omfatter 12 måneders ansættelse ved neurologisk afdeling.

Ved tiltrædelsen sætter den uddannelsessøgende sig ind i afdelingens arbejdsinstruks, får tildelt vagt- og månedsarbejdsplan. De første dage af tjenesten i neurologisk afdeling ved stillingens begyndelse er den uddannelsessøgende sædvanligvis fritaget for vagt samt i en vis grad for almindeligt afdelingsarbejde således at vedkommende kan introduceres i afdelingens praktiske rutiner og geografi. Den uddannelsessøgende gennemgår i den første ansættelsesuge introduktionsprogram og introduktionssamtale med sin uddannelsesansvarlige overlæge. Herunder gennemgåes målsætninger for introduktionsstillingen i neurologi, og den uddannelsessøgendes og afdelingens ønsker og forventninger samt evt. den uddannelsessøgendes forskningsinteresser med henblik på råd, vejledning og evt. hjælp til igangsætning.

KONFERENCER 

Den uddannelsessøgende forventes at deltage i samtlige konferencer, beskrevet i afdelingens instruks. Der forventes aktiv deltagelse i disse konferencer. Den uddannelsessøgende deltager sammen med øvrige læger endvidere i sygehusets “staff-meetings”.

Afdelingen har et formaliseret undervisningsprogram, herunder kliniske konferencer med patientdemonstration. Den uddannelsessøgende i introduktionsstilling deltager heri. Desuden afholdes torsdage i hver måned teoretisk og klinisk undervisning, der planlægges i halvårige undervisningsprogrammer. Den uddannelsessøgende vil få tildelt emner eller delopgaver i forbindelse med undervisningen, der typisk kræver litteratursøgning og -gennemgang.

KURSER

Der er teoretiske introduktionskurser for samtlige uddannelsessøgende i introduktionsstilling for de neurologiske afdelinger i Jylland-Fyn. Disse kurser finder sted 1. fredag i semestermånederne. Udover dette findes der andre kurser, der vil være relevante på det pgl. uddanelsestrin. Den uddannelsessøgende holder sig selv orienteret herom gennem eksempelvis Ugeskrift for Læger og Dansk Neurologisk Selskab.

KLINISK UDDANNELSE

 

– Diagnostiske procedurer
Den uddannelsessøgende i introduktionsstilling opnår indblik i diagnostiske procedurer ved journalskrivning, stuegang, og overværelse af gennemgange og parakliniske undersøgelser.

Den uddannelsessøgende er ansat i reservelægestilling og indgår i vagten. Vedkommende skal herunder opnå kendskab til neurologisk undersøgelsesteknik, lumbalpunktur og behandling og observation af akutte neurologiske tilstande, og et vist indblik i indikation og udbytte af neurofysiologiske og andre parakliniske undersøgelser.

– Journalskrivning
Den uddannelsessøgende i introduktionsstilling deltager i journalskrivning. Journalerne vil blive vurderet af overlæge, afdelingslæge eller 1. reservelæge i forbindelse med patientgennemgang mhp. evt korrektion af teknik, sproglig formidling og konklusioner.

– Ambulatoriearbejde
Den uddannelsessøgende i introduktionsstilling kan i et vist omfang inddrages i ambulatoriearbejde, overvejende ved efterkontroller og i epilepsiambulatoriet, superviseret af den overlæge under hvem det pgl. ambulatorium sorterer.

– Stuegang
Alle læger uanset charge med tilknytning til sengeafdelingerne deltager i stuegangsarbejdet efter forudlagt stuegangsplan.

Det forventes at den uddannelsessøgende løbende holder sig orienteret om de patienter, vedkommende har skrevet journal på.

– Tilsyn
Den uddannelsessøgende i introduktionsstilling foretager tilsyn i forbindelse med vagtarbejde. Resultaterne af disse tilsyn skal konfereres med bagvagten og fremlægges ved morgenkonferencen.

– Parakliniske undersøgelser
Den uddannelsessøgende i introduktionsstilling forventes at øge sit kendskab til de parakliniske undersøgelser ved at overvære/deltage i CT og MR-scanninger, EEG, EMG, myelografi, arteriografi, neuropsykologisk- og logopædisk vurdering.

– Tilknytning til teams under uddannelsen
Reservelæger i uddannelsesstilling, under introduktion eller under sideuddannelse i neurologi har ingen tilknytning til specifikke teams, da dette ville udelukke mere indgående kendskab til de sygdomme, der behandles i andre teams. Ansættelsestiden i disse stillinger er for kort til, at effektiv rotation mellem teams kan finde sted.

  1. Reservelæger uden speciallægeanerkendelse skal rotere mellem teams med ½ år i hvert team. 1. Reservelæge, der har opnået speciallægeanerkendelse kan efter gensidigt ønske bevare længerevarende tilknytning til samme team i den udstrækning, at de ikke herved blokerer for andre 1. reservelæger under rotation.

Afdelingslæger vil normalt have varig tilknytning til et team, men kan efter ønske flytte team.