Forbedre dit velbefindende – Hvordan din holdning til sundhed kan hjælpe

Hvad er sundhed?

Hvordan definerer du sundhed? Er det en tilstand af fuldstændig fysisk, psykisk og socialt velvære? Er det blot fravær af sygdom eller svagelighed? Eller er sundhed en ressource for hverdagen, snarere end formålet med at leve; et positivt begreb, understreger sociale og personlige ressourcer samt fysiske evner?

Et godt helbred er sværere at definere end dårligt helbred (som kan sidestilles med tilstedeværelsen af ​​sygdom), fordi det skal formidle et begreb mere positiv end blot fravær af sygdom, og der er et variabelt område mellem sundhed og sygdom. Sundhed er klart en kompleks, multidimensionel koncept. Sundhed er i sidste ende dårligt defineret og vanskeligt at måle, på trods af en imponerende indsats fra epidemiologer, vitale statistikere, samfundsforskere og politiske økonomer.

 

Health Care

Selv om det er rigtigt at sige, at sundhedspleje er forebyggelse, behandling og håndtering af sygdom, og bevarelse af mental og fysisk velvære, gennem de tilbydes af det medicinske, sygepleje tjenester og allierede sundhedssektoren, er sundhedsrelateret adfærd påvirkes af vores egne værdier, som bestemmes af opdragelse, ved eksempel ved erfaring, som selskabet man holder ved overbevisende magt reklamer (ofte en kraft på adfærd, der kan skade sundhed), og ved effektiv sundhedsuddannelse. Raske personer er i stand til at mobilisere alle deres fysiske, mentale og åndelige ressourcer til at forbedre deres chancer for at overleve, at leve lykkeligt og tilfredsstillende liv, og at være til gavn for deres pårørende og samfundet.

Kost

Hvis du forsøger at tabe sig ved “slankekure”, ikke kalde det en kost, først og fremmest – succesfulde Dieters ikke kalde det, de gør et “kost”. En sund kost og regelmæssig fysisk aktivitet er både vigtigt for at opretholde en sund vægt. Selv kultiveret, veluddannede mennesker har nogle gange vildledte synspunkter om, hvad der gør eller holder dem sunde, ofte tro, at regelmæssig daglig motion, regelmæssig afføring, eller en specifik kosten regime vil alene være tilstrækkeligt til at bevare deres gode helbred. På trods af de stadigt skiftende, stadigt modstridende udtalelser fra de medicinske eksperter til, hvad der er godt for os, et aspekt af det, vi spiser og drikker har forblev konstant aftalt af alle: en afbalanceret kost.

 

Øvelse

Fysisk træning anses for vigtigt for at opretholde fysisk kondition og generelle sundhed (herunder sund vægt), bygge og vedligeholde sunde knogler, muskler og led, fremme fysiologiske velvære, reducerer kirurgiske risici og styrke immunforsvaret. Aerobe øvelser, såsom gang, løb og svømning, fokus på at øge hjerte-kar-udholdenhed og muskel tæthed. Anaerobe øvelser, såsom vægt uddannelse eller sprint, øge muskelmasse og styrke. Ordentlig hvile og nyttiggørelse er også så vigtig for helbredet som motion, ellers eksisterer kroppen i en permanent skadet tilstand og vil ikke forbedre eller tilpasse tilstrækkeligt til øvelsen. De to ovennævnte faktorer kan kompromitteres af psykologiske tvangshandlinger (spiseforstyrrelser, såsom motion bulimi, anoreksi og andre bulimias), misinformation, mangel på organisation, eller manglende motivation.

Spørg din læge eller fysioterapeut hvilke øvelser er bedst for dig. Din læge og / eller fysioterapeut kan anbefale specifikke typer af motion, afhængigt af din særlige situation. Du kan bruge øvelser til at holde stærk og smidig, forbedre kondition, udvide dine led ‘vifte af bevægelse, og reducere din vægt. Du bør aldrig være for travlt til at udøve. Der er altid en måde at klemme i en lidt motion, uanset hvor du er. Eliminer et eller måske endda to elementer fra din travle tidsplan for at frigøre tid til at passe i nogle øvelse og nogle “DU” tid. At finde en øvelse partner er en fælles træning strategi.

Følelser

Du har måske hørt om fordelene ved kost og motion til bevidstløshed, men kan være uvidende om den virkning, at dine følelser kan have på din fysiske velvære og, ja, din levetid. Ligesom fysiske sundhed, mental sundhed er vigtig i alle faser af livet. Mental sundhed er, hvordan vi tænker, føler og handler for at imødegå livets situationer. Langvarig psykologisk stress kan have en negativ indvirkning på sundheden, såsom svække immunsystemet.

Børn er særligt sårbare. Omsorg for og beskyttelse af et barns mentale sundhed er en vigtig del af at hjælpe barnet til at vokse ind i en normal voksen, accepteret i samfundet. Psykiske problemer er ikke bare en forbigående fase. Børn har større risiko for at udvikle psykiske problemer, når visse faktorer forekommer i deres liv eller miljøer. Psykiske problemer omfatter depression, bipolar lidelse (manio-depressiv sygdom), opmærksomhed-underskud / hyperactivity disorder, angst, spiseforstyrrelser, skizofreni og adfærdsforstyrrelse. Gør dit bedste for at give en sikker og kærlige hjem og fællesskab for dit barn, samt nærende måltider, regelmæssig helbredsundersøgelser, vaccinationer og motion. Mange børn oplever psykiske problemer, der er reelle og smertefulde, og de kan være alvorlige. Psykiske problemer påvirker mindst én i hver femte unge på ethvert givet tidspunkt. Tragisk, er en anslået to tredjedele af alle unge med psykiske problemer ikke får den hjælp, de har brug for. Psykiske problemer kan føre til skole svigt, alkohol eller andet stofmisbrug, familie splid, vold, eller endda selvmord. En række tegn kan pege på en mulig mental sundhed problem i et barn eller teenager. Tal med din læge, en skole rådgiver, eller andre psykiske fagfolk, der er uddannet til at vurdere, om dit barn har en mental sundhed problem.

Styr dine følelser. Hvis en chauffør overhaler dig på den forkerte side, eller trækker sig ud af en sidevej foran dig, ikke syde af raseri og dytter din horn; Du såre nogen, men selv ved at hæve dit blodtryk. Vrede er blevet forbundet med hjertesygdomme, og forskning har antydet, at åreforkalkning opstår hurtigere hos mennesker, der scorer højt i fjendtlighed og vrede tests. Bevar roen i sådanne situationer, og føler sig stolt af dig selv for at gøre det. Trøste sig med viden om, at sådanne aggressive bilister kun øge deres eget blodtryk. Dine passagerer vil være mere imponeret over din “cool” end med din hidsighed.

Hvis du er i en konstant kapløb, følelsen af, at hvert sekund af dit liv tæller, bare bremse lidt. Ja, hvert sekund tæller, men overveje begrebet livskvalitet. Undersøg, hvordan du føler, når du er i et travlt med, hvordan du føler, når du ikke er. Farende overalt øger dit stress-niveau. Kroppen forsøger at overvinde stress ved at gøre visse fysiologiske tilpasninger. Nogen tid efter at du langsomt ned, de fysiologiske tilpasninger og de stress symptomer vende tilbage til normal. Hvis du ikke nogensinde bremse, fortsætter de fysiologiske tilpasninger og stress symptomer. Det er denne vedholdenhed af kroppens reaktion, der betyder noget. Du kan udvikle fysiske, fysiologiske eller psykiske problemer, og kan ikke være i stand til at leve et normalt liv. Mange tilfælde af stress eller anden måde er forbundet med penge, eller rettere mangel på samme. Sådanne mennesker kæmper for at få enderne mødes eller at erhverve flere materielle besiddelser. Dette bringer os til vores endelige diskussion: attitude.

Holdning

Det er altid rart at nyde frugterne af vores arbejde, selvfølgelig. Nogle gange, men det lader til, at uanset hvad vi gør, det er bare ikke nok til at have råd til at ny bil eller at udenlandske ferie. Så hvad gør vi normalt gør så? Vi arbejder hårdere, længere; Vi øger stress på vores sind og organer; Vi bruger mindre tid med vores familier og venner; vi bliver mere opfarende og mindre sympatiske mennesker. Hvis du finder dig selv i denne situation, bare stoppe et øjeblik og overveje: Er det hele værd? Sikkert er det at være lykkelig. Du vil sandsynligvis være lykkeligere, hvis man vedtager den filosofi, at sand livskvalitet er ikke at finde i materielle ting. Hvis du overbevise dig selv, at du vil have mindre, skal du mindre. Hvis du har brug for mindre, vil du klare livet lettere og gladere, og dermed sundere, vil du være. Buddha kaldte denne “oplysning”. Nyd en “god-helbred holdning”. Fokus på dine evner i stedet for handicap. Være tilfreds med hvad du har, i stedet være utilfreds over, hvad du ikke har, og sandsynligvis aldrig vil have.

Hvis du kan simpelthen ikke klare med en sund kost, motion og følelsesmæssig kontrol, men virkelig foretrækker at spise junkfood, permanent beruset, være under konstant stress, og blive uglesete af andre, så nyd dit liv, mens det varer, men forstå, at trade-off er, at det sandsynligvis ikke vil vare længe. Hvis du accepterer denne villigt, vil du blive glad. Der er en vis fortjeneste i den filosofi, at det er bedre at leve en kort, lykkeligt liv end en lang, elendige én.